Ustawa o rewitalizacji (w rozdziale II „Partycypacja społeczna”) kładzie nacisk na aktywny udział mieszkańców w tym procesie na wszystkich jego etapach. Narzuca na jednostkę samorządu terytorialnego obowiązek konsultowania projektów gminnych z interesariuszami procesu rewitalizacji. Ich głównym celem jest uzyskanie opinii, stanowiska, a także propozycji ze strony osób i instytucji zainteresowanych procesem odbudowy. Choć partycypację społeczną należy postrzegać bardziej jako środek do osiągnięcia celów procesu rewitalizacji niż jako cel sam w sobie, to nie wolno zapomnieć, że „konsultacje społeczne muszą być uczciwe. Zdarza się, że władza «zasięga opinii obywateli», wiedząc z góry, jaką decyzję podejmie. Takie postawienie sprawy może jedynie podważyć wiarygodność władzy. (…) Władza, która poważnie traktuje konsultacje, ma szansę uchronić się od najgorszych błędów wynikających z narzuconych społeczeństwu rozwiązań”. Dzięki aktywnej współpracy pomiędzy stroną inicjującą a uczestnikami tego procesu zwiększa się możliwość uzyskania nowych i oryginalnych rozwiązań wielu problemów.

Partycypacja społeczna w rewitalizacji staje się coraz bardziej powszechna, niosąc ze sobą wiele korzyści, takich jak:
1) zapewnienie mieszkańcom dostępu do jasnych, czytelnych i zrozumiałych informacji na temat celu, korzyści i ryzyk dotyczących podejmowanych przez władze lokalne w tym obszarze działań;
2) lepsze zrozumienie aspiracji i celów społeczności lokalnych i zapewnienie polepszenia jakości życia na zdegradowanych obszarach;
3) określenie listy priorytetowych działań;
4) likwidacja na etapie planowania pojawiających się wątpliwości i kontrowersji wokół planowanych działań naprawczych.
Podsumowując, należy stwierdzić, że podejmowane w ramach rewitalizacji działania powinny uwzględniać potencjał, postawy i preferencje użytkowników obszaru poddanego działaniom naprawczym, a to jest możliwe właśnie dzięki podjęciu przez władze lokalne działań włączających, takich jak konsultacje społeczne czy debaty publiczne.
Rewitalizacja ma reagować na potrzeby danego obszaru. Powinna być prowadzona dla mieszkańców i z mieszkańcami, a w idealnym modelu wespół z wszystkimi podmiotami, które mają jakikolwiek związek z rewitalizowaną okolicą.